Nettverksgoder

Nettverksgoder

Hvordan kan man gi kunder noen goder ved at flere også bruker din tjeneste? Nettverksgoder er noe som gir kunden de godene. Amazon har vært de som har gått foran i denne bruken av nettverkseksternaliteter, men flere og flere har sett nytten av dette og har tatt dette i bruk. Men hva er det egentlig, og på hvilke måter skaper disse firmaene dette? 

Collaborate filtering

Dette er nok den meste brukte «filter»-typen, og noe du ser i nesten hver eneste nettbutikk du er innom i dag. Det handler veldig enkelt om at når du er inne på et produkt i nettbutikk, vil det også komme opp forslag om andre bøker du også kanskje vil like. Dette er mulig å foreslå på bakgrunn av data som nettsiden har fanget opp om hva du har sett på, hva du har kjøpt eller hva du har søkt på tidligere i nettbutikken. Det nettbutikken ønsker er å skape «virtuelle tvillinger» til ditt produkt som kan funke som forbilder for kundens eget forbruk. Hele tanken bak det er at kunder som har spesielle behov innenfor et avgrenset område også har de samme referansene i et mer utvidet utvalg. Amazon er mest kjent for bruken av denne teknologien og en av de første som tok dette i bruk med suksess. 

Social filtering

Denne typen filter er nokså lik collaborate filtering, men dette går mer på hva andre brukere har kjøpt enn hva du selv har kjøpt. I et slikt filter bruker man data som sier noe om hva du har kjøpt, men det ser også på hva andre brukere har kjøpt. På den måten vil man finne kunder som kjøper de samme tingene, og man kan foreslå for nye kunder hva andre «like» kunder også kjøper. Hele tanken bak et slikt filter er også det samme som collaborate, bare at her er tanken at hvis kunden har kjøpt samme produkt som en annen kunde vil mest sannsynlig denne kunden også like de andre produktene den andre kunden også har kjøpt. På den måten skaper man gode nettverkseffekter som gir hver kunde en fordel jo flere som bruker butikker, og man har flere data å bruke til filtering.

Nettverkseffekter

Slike filtere gir oss nettverkseffekter, også kalt nettverkseksternaliteter, dette betyr at eksisterende kunder får fordeler når nye kunder benytter seg av en vare eller tjeneste. Det hele handler om at antall forbindelser i nettverket vokser seg større enn antall deltakere i selve nettverket, altså når 1 + 1 blir større enn 2. Klarer man som bedrift å skape gode nettverkseffekter vil man fort ende opp som det man kaller for naturlige monopoler, noe Facebook i dag er et veldig godt eksempel på. Kritere for at man skal kunne lage slike nettverkseffekter er hele grunnen til at man bruker slike filtere. Som nettbutikk kan man ikke kun skape en en-veis kommunikasjon med hver eneste kunde, men man må la kundene få ha kommunikasjon med hverandre. Det kan være gjennom disse filtrene, det kan være gjennom et diskusjonsforum eller det være at man gir kundene muligheten til å vurdere produktene slik at dette er synlig for andre brukere. 

// Jonas Bjørge Paulsen



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *